fbpx
eMetsä eMetsä keyboard_arrow_right
Sovi puukaupat 15.4.-31.5.2024 välisenä aikana ja saat 1 000 €:n edun metsänhoitopalveluihin. Tutustu kampanjaan ja tee kevään paras puukauppadiili! keyboard_arrow_right

Tämän päivän pakkauksen täytyy olla kestävä, kierrätettävä ja houkuttelevan näköinen. Sen täytyy myös liikkua sujuvasti kaupan ketjuissa.

Kasvavat vaatimukset saadaan samaan pakettiin Stora Enson Lahden pakkaustehtaalla, josta löytyy rautaista pakkausosaamista. Pakkaussuunnittelijat Outi Honkavaara ja Vilma Favén ovat osa kymmenen hengen suunnittelijatiimiä, joka ymmärtää asiakkaiden logistiikan ja prosessit.

Suurin osa Lahdessa suunnitelluista pakkauksista on kaupan kuljetuksissa käytettäviä aaltopahvipakkauksia. Niitä suositaan sekä kustannustehokkuuden että ympäristönäkökulmien takia. Uusiutuva raaka-aine voidaan kierrättää 7–9 kertaa.

Pakkauksen suunnittelu alusta loppuun on monivaiheinen prosessi, joka Lahdessa hoituu kuitenkin vain noin kahdessa kuukaudessa.

Outi Honkavaara (alempana) ja Vilma Favén ovat osa Lahden pakkaustehtaan osaavaa pakkaussuunnittelutiimiä. Kaksikon työnjako sujuu usein niin, että Honkavaara vastaa rakennesuunnittelusta ja Favén pakkauksen ulkoasusta. Työtä tehdään tiiviisti yhdessä.

– Asiakkaan tarpeet selvitetään heti aloituspalaverissa. Pakkauksen täytyy toimia optimaalisesti asiakkaan pakkaamossa ja logistiikassa, ja sen valmistuksen täytyy olla kustannustehokasta. Hyvä pakkaus miellyttää myös silmää, 24 vuotta Lahdessa työskennellyt teollinen muotoilija Honkavaara kertoo.

Pakkaussuunnittelu ei aina lähde nollasta, sillä pakkausten rakenteissa käytetään eurooppalaisia standardeja. Niiden pohjalta tuotteelle aletaan räätälöidä juuri sille sopivaa pakkausta.

– Räätälöinti tarkoittaa ulkoasun lisäksi vaikkapa pakkauksen uudenlaisia avaamis- ja sulkemismekanismeja sekä käyttötapoja. Esimerkiksi tämän päivän verkkokaupassa tuote pitää usein voida palauttaa samassa pakkauksessa kuin missä se tulee, pakkaussuunnittelijat kertovat.

Lahden pakkaustehtaan palkittua suunnitteluosaamista

Lahden pakkaussuunnittelutiimi ottaa aktiivisesti osaa alan kansainvälisiin kilpailuihin, joista on tullut lukuisia palkintoja. Osa viime vuosien voittajista on saanut vaikutteita yhtiön moneen kertaan palkitusta tuoreen kalan kuljetuslaatikosta.

Lahden tehtaan Design Manager Mikko Heimola on ylpeä pakkaustehtaan DesignStudiosta, jossa asiakas näkee, miltä pakkaukset näyttävät ja tuntuvat tosielämässä.
Lahden tehtaan Design Manager Mikko Heimola on ylpeä pakkaustehtaan DesignStudiosta, jossa asiakas näkee, miltä pakkaukset näyttävät ja tuntuvat tosielämässä.

EcoFishBox-nimisessä innovaatiossa muovinen kalalaatikko korvattiin vuototiiviillä aaltopahvilaatikolla. Pakkauksen molemmissa kerroksissa on kosteudelta suojaava barrier-kalvo, ja upea painojälki vahvistaa tuotteen arvomielikuvaa. 

– Toinen tämänvuotisista pakkausalan World Star -kilpailun voittajistamme, leikkokukille tarkoitettu vuototiivis kuljetus- ja myyntipakkaus, on saanut inspiraationsa kalalaatikosta. Muoviämpärin korvaava kukkapakkaus on tätä päivää. Palkintokriteereinä oli juuri muovimäärän vähentäminen ja kuljetuslogistiikan tehostaminen, Lahden tehtaan Design Manager Mikko Heimola mainitsee.

Kalalaatikko innoitti myös erään jäätelötehtaan pohtimaan pakkauksiaan.

– Asiakkaamme oli kuljettanut jäätelöään myyntiin metallisissa ja muovisissa pakkauksissa, jotka vietiin joka käytön jälkeen pesuun ja uudelleen käytettäviksi. Nyt haluttiin kertakäyttöinen, mutta kierrätettävä pakkaus. Ensimmäinen haaste oli se, että pakkauksesta haluttiin pyöreä, Honkavaara muistelee.

– Sitten tajusimme, että pakkauksen ei tarvitse olla täysin vuototiivis, koska jäätelö ei ole valuvaa vaan jähmeää. Pakkauksen välipohja saatiin lähes vuototiiviiksi, mikä tässä tapauksessa riittää. Teimme ensin pari pakkausmallia, jotka myyntipäällikkömme kiikutti asiakkaalle. Siellä seurattiin, miten ne toimivat asiakkaan prosesseissa, mitä tapahtuu, kun ne täytetään jäätelöllä ja mahtuvatko ne nätisti jäätelön myyntikärryyn. Pienen viilauksen jälkeen asiakas oli tyytyväinen.

Prosessissa korostuu juuri pakkausten tositilanteissa testaaminen sekä tiivis yhteistyö asiakkaan, pakkaussuunnittelijoiden, myyntipäällikön ja tuotannon kesken. Suunnittelu sisältää myös luovaa työtä, vaikka pakkausten ulkoasu tuleekin usein asiakkaan mainostoimistolta.

Pakkauksen suunnittelu alusta loppuun on monivaiheinen prosessi, joka Lahdessa hoituu kuitenkin vain noin kahdessa kuukaudessa.

– Pakkauksen rakenteen ja ulkoasun tulee tukea ja korostaa toisiaan. Annettuun ulkoasuun valitaan siihen sopivaa muotokieltä ja leikkauksia. Lisäksi varmistamme, että ulkoasu sopii valitulle painomenetelmälle ja teemme tarvittavat muutokset yhdessä asiakkaan kanssa, Favén kertoo.

Toinen Stora Enson tämänvuotisista pakkausalan World Star -kilpailun voittajista on leikkokukille tarkoitettu kuljetus- ja myyntipakkaus. Vuototiiviillä pakkauksilla voidaan korvata aika monta muoviämpäriä ympäri maailmaa.

Valtaosa Lahden tehtaan noin tuhannesta asiakkaasta toimii elintarviketeollisuudessa, mikä lisää pakkausten vaatimuksia. Uusiokuituista kartonkia voi käyttää sellaisenaan esimerkiksi pizza- ja mansikkalaatikoihin, mutta vuototiiviyttä vaativiin pakkauksiin tarvitaan barrier-suojakalvoja.

Pakkauksia uudistetaan koko ajan

Yli 99 prosenttia Lahdessa suunnitelluista pakkauksista myös valmistetaan Lahdessa, josta ne kuljetetaan arkkeina asiakkaan tiloissa koottaviksi. Lahdessa ei jalosteta puuraaka-aineesta materiaaleja, vaan tehtaalla käytetään Stora Enson eri kartonkitehtaiden kraftlaineri-laatuja pakkausten pintamateriaalina ja sisäosissa Heinolan tehtaan aaltopahvia.

Kokonaisvaltaisiin pakkausratkaisuihin sisältyy myös automaatiopalvelua, eli Stora Enson asiantuntijat suunnittelevat asiakkaalle pakkaamiseen tarvittavan automaation. Yksi Lahden yksikkö on keskittynyt pakkauskoneiden suunnitteluun.

Lahden pakkaustehtaalla valmistetaan vuosittain noin 10 000 eri tuotetta, joista liki kolmasosan suunnittelu päivitetään vuosittain.

– Kaupan logistiikassa tehokkuutta on lisätty esimerkiksi repäisytekniikoita kehittämällä. Pakkaus avautuu vaivattomasti ikään kuin tarjottimeksi, jolla tuotteet voi nostaa suoraan kaupan hyllylle. Pakkauksen ulkonäöllä on myös tänä päivänä suuri merkitys tuotteen myynnissä, Honkavaara sanoo.

Ympäristöajattelu näkyy kodinkoneiden pakkauksissa, joiden muovisia ja styroksisia sisätukia on alettu korvata aaltopahvilla. Tällaiset niin sanotut monomateriaalipakkaukset on helppo kierrättää.

Pakkausten ulkoasu seuraa nykytrendejä. Lahden muotoiluinstituutista pakkausmuotoilijaksi valmistunut Favén seuraa niitä työkseen.

Tämän päivän pakkauksissa korostuu ympäristöystävällisyys. Monet asiakkaat haluavat nähdä malleja siitä, miltä nykyinen pakkaus näyttäisi ruskealla pohjalla. Myös kuvissa ja teksteissä suositaan yksinkertaisuutta. Tämä suuntaus sopii erittäin hyvin aaltopahville.

Asiakkaat voivat vertailla pakkausten mallivaihtoehtoja Lahden tehtaan DesignStudiossa esimerkiksi 3D-mallinnusten avulla. Stora Ensolla on maailmalla yhteensä 11 studiota, joissa työskentelee noin 70 pakkaussuunnittelun ammattilaista.

Artikkeli on julkaistu Terve Metsä -lehdessä 1/2023

Teksti Minna Kalajoki
Kuva Stora Enso

Hiihdon MM-kisojen mitalikotelot ja taimipakkaus on suunniteltu Stora Enson Lahden tehtaalla

Maastohiihdon MM-kisat hiihdettiin Slovenian Planicassa 22.2.–5.3.2023. Stora Enso toimi kisojen pääyhteistyökumppanina, ja Lahden tehdas sai mieluisan tehtävän suunnitella kisojen mitalikotelot.

– Planicasta toimitettiin brändimateriaali, josta näimme minkä tyyppistä ilmettä ja värimaailmaa haettiin. Muuten suunnittelulle annettiin vapaat kädet. Tältä pohjalta kehitin yksinkertaisen, taskukokoisen kotelorakenteen, johon lisättiin kolmiulotteisuutta vuorireliefinä luomaan mielenkiintoa, Lahden tehtaan pakkaussuunnittelija Outi Honkavaara kertoo.

Seuraavaksi Honkavaara nykäisi visuaalisesta puolesta vastaavaa pakkaussuunnittelija Vilma Favénia hihasta ja pyysi häntä suunnittelemaan mitalikotelon ulkoasun.

– Planican ohjeistus oli positiivinen haaste, kun hyvin yksinkertaisista elementeistä piti luoda mielenkiintoinen kokonaisuus. Oli antoisaa miettiä yhdessä, millaisilla ratkaisuilla voisi korostaa rakennetta niin, että se toisi ulkoasuun ideaa, Favén sanoo.

Planicassa uutta on se, että mitalisteille ojennetaan leikkokukkien sijasta elävä kuusentaimi. Taimipakkauksen ulkonäkö suunniteltiin niin ikään Lahdessa.

– Myös yleisölle jaetaan puuntaimia, vähän pienempiä tosin. Näiden pakkaukset on suunniteltu ja tehty alusta loppuun Lahdessa. Samanlainen taimi meidän suunnittelemassamme pakkauksessa jaetaan myös jokaiselle osallistujalle Lahden Salpausselällä maaliskuun alussa järjestetyissä nuorten maastohiihdon Hopeasompa-kisoissa. Stora Enso on myös Hopeasompa-tapahtuman pääyhteistyökumppani, Favén kertoo.

Stora Enson jakaman taimen voi istuttaa kevään tullen ulos. Sen käsittely- ja istutusohjeet on painettu pakkauksen kylkeen.

Hiihdon MM-kisojen mitalikotelot ja taimipakkaus on suunniteltu Stora Enson Lahden tehtaalla

Puupohjaista hiiltä sähköautojen akkuihin
Lue kirjoitus
Metsänomistaja ja ryijytaiteen lähettiläs
Lue kirjoitus
Kaksi hyllykilometriä Stora Enson historiaa
Lue kirjoitus