eMetsä eMetsä keyboard_arrow_right
30.4.2025

Stora Enson rautateitse tapahtuvien puukuljetusten päästöt vähenivät vuonna 2024 uuden, vähäpäästöisemmän veturiteknologian, junakokojen kasvattamisen sekä sähkövedon lisääntymisen seurauksena. Maantiekuljetuksissa tavoitellaan niin ikään päästövähennyksiä. Stora Enso on sitoutunut puolittamaan toimitusketjunsa aiheuttamat hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä.

Puu kulkee Suomessa pääasiassa maantie- ja rautatiekuljetuksilla. Puuta kuljetetaan myös aluksilla. Stora Enso aloitti puun uiton 14 vuoden tauon jälkeen vuonna 2023.

Noin kolmasosa Stora Enson käyttämästä raakapuusta kuljetetaan rautateitse yhteistyössä VR:n kanssa. Vuonna 2024 otettiin käyttöön uusia, vähäpäästöisempiä vetureita ja junakokoja kasvatettiin peräti sadalla yhteysvälillä. Nämä toimenpiteet pudottivat Stora Enson rautatiekuljetusten päästöjä yli 15 prosenttia vuoden 2023 vertailujaksoon verrattuna.

”Yhteistyössä VR:n kanssa suuren puumäärän kuljettaminen on mahdollista tehokkaalla ja ympäristöystävällisellä toimintatavalla. Vaikka kuljetusmatkat junalla ovat tyypillisesti maantiekuljetuksia pidempiä, päästöt kuutiota kohden ovat merkittävästi pienempiä autokuljetuksiin verrattuna”, kertoo operaatiojohtaja Elina Hopponen Stora Enson Suomen puunhankinnasta.

”Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme vastuullisia ratkaisuja ja kehittää jatkuvasti uusia toimintamalleja yhdessä heidän kanssaan. Energiatehokkuusohjelmamme jatkuu, ja uusien vähäpäästöisempien dieselvetureiden käyttöönotto etenee, joten parannuspotentiaalia on yhä paljon hyödynnettävissä. Tavoitteena on myös kasvattaa junakokoja entisestään yhdessä Stora Enson kanssa”, kertoo VR Logistiikan kaupallinen johtaja Joni Lehtonen.

Päästövähennyksiä haetaan myös maantiekuljetuksissa

Ensimmäinen biokaasuautokuljetus Stora Enson reiteillä käynnistyi vuonna 2022, ja kaksi uutta biokaasurekkaa otettiin käyttöön vuonna 2024 Pohjois-Suomessa. Stora Enson reiteille on vuoden 2025 aikana suunnitteilla kymmenen uutta biokaasukäyttöistä ajoneuvoyhdistelmää yhtiön kuljetusketjuun. Biokaasurekat tuottavat merkittävästi vähemmän päästöjä kuin vaihtoehtoiset ajoneuvoyhdistelmät.

”Etsimme jatkuvasti vähäpäästöisempiä ratkaisuja puun korjuussa, kuljetuksessa ja käsittelyssä yhdessä yrittäjiemme kanssa. Ruotsissa Stora Enso on yksi kumppaneista TREE-projektissa, joka on kehittänyt Ruotsin liikenteeseen 94-tonnisen sähkörekan. Uusi ajoneuvo on osa sähköautokalustoa, joka osoittaa, miten kuljetusalan sähköistäminen on mahdollista latausinfrastruktuurien kehittyessä”, Elina Hopponen jatkaa.

Stora Enso on vastuullisuustavoitteissaan sitoutunut puolittamaan kasvihuonekaasupäästönsä vuoteen 2030 mennessä. Osana tavoitteeseen pyrkimistä yhtiö on myös mukana EU:n ilmastotoimia vauhdittavassa ACE-hankkeessa, jossa etsitään päästövähennyksiä metsäteollisuuden kuljetusratkaisuilla.

Stora Enso avasi toimipisteen Euraan

keyboard_arrow_rightLue kirjoitus

Iin toimistolla juhlittiin muuttoa uuteen osoitteeseen

keyboard_arrow_rightLue kirjoitus