eMetsä eMetsä keyboard_arrow_right
Osallistu metsäverowebinaariimme 22.1.2026 Ilmoittaudu tästä keyboard_arrow_right
10.12.2025

Stora Enson Anjalankosken tehtailla testattiin ensimmäistä kertaa Suomessa sähköistä pyöräkuormaajaa, Volvon 20-tonnista konetta (L120 Electric) tehdasympäristössä. Pilottipaikaksi valittiin Anjalankoski, koska siellä pyöräkuormaajaa käytetään monipuolisesti ja alueella voidaan hyödyntää koneen energialähteenä tehtaalla itse tuotettua sähköä.

Stora Enso toteutti kokeilun osana Ilmastoratkaisujen vauhdittaja (ACE) -hanketta, joka edistää raskaiden kuljetusten ja työkoneiden sähköistymistä. Hankkeessa toteutetaan EU:n tuella latausasemainvestointeja ja pilotoidaan ratkaisuja todellisissa toimintaympäristöissä.

”Testaamme, täyttääkö sähkökäyttöinen pyöräkuormaaja toiminnalliset tavoitteet, minkä verran päästöjä sillä voitaisiin vähentää ja lisääkö se työskentelyn käyttömukavuutta”, kertoo Stora Enson ACE-projektipäällikkö Niko Hannula.

Stora Ensolle sähköisen pyöräkuormaajan testaus on osa pitkäjänteistä ilmastotyötä. Yhtiö on sitoutunut puolittamaan absoluuttiset CO2-päästönsä vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2019, ja se vauhdittaa fossiilisten energialähteiden korvaamista uusiutuvilla ja muilla vähäpäästöisillä ratkaisuilla.

Stora Enso testasi ensimmäistä kertaa Suomessa sähköistä pyöräkuormaajaa, Volvon 20-tonnista konetta (L120 Electric) tehdasympäristössä.

Testauksen tulokset rohkaisevia

Testijakson aikana haluttiin selvittää sähköisen koneen toimivuutta erilaisissa materiaalin siirto- ja kuormaustehtävissä, materiaalinkäsittelyn toimivuutta sekä koneen käyttäjäystävällisyyttä. Anjalankosken testaukseen osallistunut prosessinhoitaja Tomi Kitunen kertoo lähestyneensä kokeilua avoimin mielin.

”Ensimmäisenä huomasin, että sähköisestä pyöräkuormaajasta löytyi tosi hyviä säätömahdollisuuksia, joilla koneen liikkeet sai sujuvammiksi ja nopeammiksi kuin dieselkäyttöisessä”, Kitunen kertoo.

Testauksen aikana koneella siirrettiin materiaalia mm. polttoainekentälle, polttoaineen vastaanottohalleihin ja taskuihin.

”Erot dieseliin olivat melko pieniä, mutta sähkökone oli vakaampi ja sen matalampi painopiste helpotti laitteen hallintaa. Yksi poljinajo lisäsi työn sujuvuutta ja turvallisuutta. Kone vastasi hyvin nopeasti ohjaukseen, eikä sen kanssa tarvinnut tehdä niin paljon ennakointia. Tämä tehosti työntekoa. Samaan aikaan sähkökone ei ollut kyllä ihan yhtä vahva kuin dieselkäyttöinen. Oli kuitenkin mukava huomata, miten hiljainen kone oli: ympäristön ääniä pystyi seuraamaan aikaisempaa paremmin”, Kitunen jatkaa. 

”Pilottiin lähtiessä meitä mietitytti, että voiko sähkökäyttöinen kone todella selviytyä tehdasympäristössä. Testausjakson perusteella kone kuitenkin suoriutui tehtävistään erinomaisesti”, tiivistää Hannula.

L120 Electricin käyttöaika voi vaihdella 5–9 tunnin välillä työn kuormituksesta ja olosuhteista riippuen. Akun lataaminen kestää noin 1,5 tuntia.

Akkukapasiteetti vastaa tehtaan tarpeita

Sähkökäyttöisen pyöräkuormaajan lataus Anjalankosken tehtailla oli helppoa. Tehtailla oli testijakson aikana käytössään Volvo CE:n siirrettävä latausasema. Akun lataaminen kesti 100 minuuttia eli noin 1,5 tuntia.

Koneella pystyttiin työskentelemään yhtäjaksoisesti noin kuuden tunnin ajan. Käyttöaika pieneni hieman, kun lämpötila laski, joten Stora Enson arvion mukaan talviolosuhteissa koneella voidaan odottaa vähintään viiden tunnin toiminta-aikaa ilman latausta. Akkukapasiteetti ei siis näytä rajoittavan koneen käyttöä. Koneen kulutus oli noin 39 kWh käyttötuntia kohden. Stora Enson arvion mukaan säästöpotentiaali voi olla jopa 65 tonnia CO2-päästöjä vuodessa yhtä konetta kohden.

Volvo Construction Equipment Finlandin myyntijohtaja Niina Reijun mukaan L120 Electricin käyttöaika voi vaihdella 5–9 tunnin välillä työn kuormituksesta ja olosuhteista riippuen. Koneen hyötyihin lukeutui hänen mielestään, että samalla kun työskentely on dieselkonetta tehokkaampaa, niin sillä voidaan vähentää myös paikallisesti haitallisia pakokaasupäästöjä.

”Kone on kehitetty heille, jotka haluavat saavuttaa parhaan mahdollisen suorituskyvyn pienimmällä mahdollisella ympäristövaikutuksella”, Reiju kertoo. 

Volvo CE:n mukaan sähköisen pyöräkuormaajan kustannustaso ei eroa merkittävästi dieselkoneesta.

”Kun huomioidaan hankintahinnan lisäksi käyttö- ja huoltokustannukset, sähköinen pyöräkuormaaja saattaa olla kokonaiskustannuksiltaan jopa muutaman prosentin edullisempi kuin dieselkone”, Reiju jatkaa.

Stora Enson mukaan hankkeesta saaduista kokemuksista on hyötyä, kun yhtiö selvittää pitkän aikavälin päästövähennystavoitteiden toteuttamiskeinoja. Yhtiö etsii koko ajan keinoja, joilla saadaan vähennettyä päästöjä logistiikassa ja tehdasalueilla.

”Nyt kun olemme saaneet ensimmäiset kokemukset täysin sähkökäyttöisestä koneesta näin haastavissa olosuhteissa, tulemme entistä monipuolisemmin tutkimaan vähäpäästöisten työkoneiden ja ajoneuvojen käyttömahdollisuuksia eri tehtävissä”, Hannula kertoo.

eMetsä uudistuu – tervetuloa mukaan uudistusmatkalle​

keyboard_arrow_rightLue kirjoitus

Stora Enson Kaustisen toimipiste avattiin

keyboard_arrow_rightLue kirjoitus

Stora Enso analysoi Metsäkeskuksen ensiharvennustulokset

keyboard_arrow_rightLue kirjoitus