fbpx
eMetsä eMetsä keyboard_arrow_right
Sovi puukaupat 15.4.-31.5.2024 välisenä aikana ja saat 1 000 €:n edun metsänhoitopalveluihin. Tutustu kampanjaan ja tee kevään paras puukauppadiili! keyboard_arrow_right

Puukaupat on sovittu ja harvesteri on saapunut leimikolle korjaamaan metsänhoidon tulosta. Rivakasti etenevää työtä on kiehtovaa seurata ja modernissa monitoimikoneessa itsessäänkin riittää ihmeteltävää. Vielä vähän lähempää näkisi paremmin, miten moton koura katkoo puita. Mutta ei – juuri nyt on aika malttaa mielensä.

Teemu Huhtaniska varoittaa, etteivät kaatuvat puut ole puunkorjuun ainoa riski sivusta seuraajille. Siksi ei riitä, että turvaetäisyys olisi puunmitan päässä.

Lisäksi harvennushakkuun jäljiltä puissa voi olla katkenneita latvoja ja oksia, tai arvaamattomasti kaatumaan lähteviä pökkelöitä. Kyseessä on aitaamaton työmaa. Siellä työskentelevä motokuski olettaa, ettei työmaalle tule odottamattomia vieraita. Yllätysvierasta metsäluonnossa voi olla todella vaikea havaita puiden, hämärän ja sääolosuhteiden vuoksi.

Motokuskin työtä on verrattu hävittäjälentäjän työhön: havaintoja ja päätöksiä pitää tehdä jatkuvasti. Kuljettaja valitsee poistettavat puut, käsittelee niitä, suunnittelee ajourat ja ohjaa koneen liikettä. Tietokoneen ruudulla vilisee taukoamatta tietoa, jonka perusteella kuljettaja tekee päätöksiä. Tarkoituksena on tehdä metsänomistajan ja luonnon kannalta parhaat valinnat harvennushakkuutöissä.

”Turvallisuus lähtee jokaisesta meistä, ja se täytyy pitää mielessä aina puukaupoista leimikon suunnitteluun ja viimeiseen kuormaan asti. Silloin kaikki palaavat metsästä turvallisesti kotiin joka päivä.”

Metsänomistaja on tervetullut vieras harvennushakkuulle

Korjuupalstaa voi verrata rakennustyömaahan. Niissä on nykyisin aidat, ja rakennustyömaalla pääsee vain työmaatoimiston kautta, kun kaulassa on kulkulupa ja yllä turvallisuusvarusteet.

– Metsätyömaalle sen sijaan pääsee mistä suunnasta tahansa, eikä kuljettajalla ole mahdollisuutta työskennellä ja vahtia jokaista ilmansuuntaa samanaikaisesti. Vierailuista on siksi aina sovittava etukäteen.

Huhtaniska lupaa, että metsänomistajat pääsevät tutustumaan harvennushakkuulle ja metsäkoneeseenkin. Monelle metsänomistajalle hakkuut ovat omalla palstalla ainutkertainen asia. Kuljettajat puolestaan esittelevät työtään ja kalustoa mielellään.

– Sehän on juhlallinen hetki. Kun tapaamiselle on sovittu aika, hän voi keskittyä muuna aikana tekemään työnsä niin hyvin kuin osaa.

Käynnistä sovitaan puhelimitse kuljettajan kanssa. Numero on nähtävillä varastopaikalla ja korjuun ennakkoilmoituksissa metsänomistajalle. On muistettava, että sovittuna aikanakin tulee säilyttää 90 metrin turvaväli, kunnes kuljettaja on antanut luvan lähestyä.

Joko nyt? Moton moottori on hiljentynyt tyhjäkäynnille ja koura on maata vasten. Vielä odotetaan, että kuljettaja osoittaa selkeällä käsimerkillä, että nyt on juttutuokion aika. Vaikka palsta olisi vuosien varrella tullut niin tutuksi, että jokaisen mättään tuntee kuin oman taskunsa, on nyt syytä kulkea rauhassa.

Stora Enson oman henkilöstön työturvallisuutta kehitetään jatkuvasti ja tapaturmia seurataan tarkasti. Ei ole sattumaa, että huomioväriset vaatteet, tukevat suojakengät, suojalasit ja kypärä ovat vaatimuksena hakkuutyömailla.

– Metsässä yleinen työtapaturma on silmään tökännyt oksa. Eiväthän tällaiset silmävammat tai nyrjähtämiset ylitä uutiskynnystä, mutta ne ovat henkilökohtaisesti isoja asioita. Jos nivelsiteet repeävät jalan tarttuessa oksakasaan, edessä voi olla pitkä sairasloma.

Varo myös ajokonetta

Säännöt ovat tiukentuneet sen verran, että metsäkoneen kyytiin ei enää vieraita päästetä. Hyttiin ei saa kiivetä tapaamisen aikana. Liukastumisten ja putoamisen riskit on todettu liian suuriksi, silloin kun märässä maastossa kavutaan suurien koneiden kyytiin.

Leimikko on työmaa niin kauan, kunnes viimeinenkin kuorma on lähtenyt varastolanssilta tien päälle. Huhtaniska sanoo, että myös kuormatraktoriin tulee suhtautua sillä ajatuksella, ettei sen kuljettaja näe sinua.

– Ajokonemies voi yllättyä motokuskiakin enemmän, sillä ei hänkään osaa odottaa vieraita. Hyvin usein palstalla siirrytään peruuttamalla, ja kun kuorma on päällä, on näkyvyys huono.

Turvallisen varastopaikan merkitys on läsnä jo alkumetreillä, metsänomistajan kanssa puukauppoja tehdessä. Varaston on oltava turvallinen niin metsäkoneiden, puutavara-autojen kuin muiden tiellä liikkujienkin kannalta.

– Esimerkiksi jos uusi sähkölinja menee vanhan totutun varastopaikan yli, ei sitä voi enää käyttää.

Huhtaniska summaa, että harvennushakkuutöiden turvallisuus on kaikkien osapuolten yhteispeliä. Se ei sido ainoastaan kuljettajia ja metsänomistajaa, vaan kaikkia metsäluonnossa liikkuvia ja metsäautoteitä käyttäviä. Muiden tienkäyttäjien kärsivällisyyttä vaaditaan silloin, kun motoa siirretään lavetille. Auto on myös pysäköitävä riittävän sivuun, kun jalkaudutaan metsäautoteiltä marja-apajille.

– Turvallisuus lähtee jokaisesta meistä, ja se täytyy pitää mielessä aina puukaupoista leimikon suunnitteluun ja viimeiseen kuormaan asti. Silloin kaikki palaavat metsästä turvallisesti kotiin joka päivä.

Artikkeli on julkaistu Terve Metsä-lehdessä 1/2022

Teksti: Juha-Pekka Honkanen

Puulajien ABC: Rauduskoivu
Lue kirjoitus
5 + 1 tekoa lahopuuston ylläpitämiseksi
Lue kirjoitus
Enemmän vesistötietoa metsäasiantuntijoille
Lue kirjoitus