Kriisiviestintäohjeet
Tältä sivulta löydät Stora Enson kriisiviestinnän ohjeet. Tutustu ohjeisiin rauhassa.
Mikä on kriisi?
Kriisi on onnettomuus, rikos tai häiriö, joka uhkaa Stora Enso Metsän liiketoimintaa. Se voi asettaa yhtiön epäilyttävään asemaan julkisuudessa.
Miten toimit kriisitilanteessa?
- Onnettomuudessa tutki, pelasta, hälytä – Soita 112.
- Ole yhteydessä esimieheesi HETI hälytyksen jälkeen
- Jos et saa esimiestäsi kiinni, soita viestintäjohtaja Satu Härkönen 040 832 7458.
Älä epäröi kertoa esimiehellesi tai suoraan viestintään, jos jokin asia epäilyttää. Älä jää miettimään. Ole mieluummin yhteydessä pienistäkin asioista kuin liian myöhään. SOITA tai lähetä tekstiviesti – älä lähetä sähköpostia. Näin asiasi huomataan heti.
Kuka kommentoi?
Epätavallinen tilanne kiinnostaa ulkopuolisia, mutta ÄLÄ anna lausuntoja ilman lupaa.
On tärkeää, että tilanteesta kertovat yhtiön puolesta ne, joilla on kokonaisuudesta paras yleiskuva. Oma näkökulmasi ei välttämättä ole koko totuus, älä lähde itse arvioimaan. Väärän tiedon tai huhun korjaaminen on jälkeenpäin hyvin työlästä.
Tee näin:
- ÄLÄ sano: Ehkä, mahdollisesti, todennäköisesti tai kerro nimiä.
- ÄLÄ sano: Meitä on kielletty kertomasta.
SANO sen sijaan: En ole oikea ihminen vastaamaan, voitko olla yhteydessä viestintäämme.