
eMetsän liki reaaliaikainen seuranta kertoo metsänomistajalle puukaupan ja metsänhoitotöiden tilanteen – ja mitä tapahtuu seuraavaksi.
Teksti: Sami Anteroinen
Kuva: Jorma Silkelä / Vastavalo.net
Tieto on valtaa myös metsäomaisuuden hoidossa – ja nyt tuo tieto on paitsi läpinäkyvää, myös lähes reaaliaikaista.
Stora Enson eMetsä-verkkopalvelu saa tiedon virtaamaan ennennäkemättömällä tavalla. Stora Enson eMetsä-palvelu tarjoaa kaikki tarvittavat digityökalut metsäomaisuuden vastuulliseen hoitamiseen. Yksi eMetsän parhaista ominaisuuksista on se, että palvelua käyttävä metsänomistaja on aina ajan tasalla metsäänsä liittyvistä tapahtumista ja toimenpiteistä.
Stora Enson asiakkuuspäällikkö Juha-Matti Tarvainen toteaa, että eMetsä-palvelu tarjoaa ikkunan Stora Enson metsäjärjestelmään jokaisen metsänomistajan ulottuville.
– Tämä kanava on auki kaikille ja liittyy oleellisena osana Stora Enson puukauppa- ja metsänhoitopalveluita.
Korjuuajankohta kiinnostaa…
eMetsän kautta metsänomistajalla on tieto esimerkiksi suunnitellusta korjuu- ja metsänhoidon toteutusajankohdasta. Lisäksi työmaakarttapiirrokset ja metsäkoneyrittäjän yhteystiedot löytyvät palvelusta.
– Enää ei tarvitse soitella puunostajalle ja kysyä, milloin puukauppa on tulossa hakkuuvaiheeseen – sama korjuun ajoituksen suunnittelutieto kuin mikä meilläkin on, on nähtävissä myös eMetsän kautta, kertoo Tarvainen.
eMetsä-palvelua kehitetään jatkuvasti: esimerkiksi keväällä 2020 uutena ominaisuutena palveluun tuli mahdolliset korkean suojeluarvon kohteet (HCV), kätevästi kartalle merkittynä. Uutta on myös tieto omatoimisen metsänomistajan taimitilausten toimitusajankohdasta sekä puutavara-autojen käynnit varastolla. Hyödyllistä ja uutta tietoa metsänomistajille.
… ja eurot
eMetsälle on kysyntää, koska metsäkaupassa on aina ajankohtiin liittyviä kysymysmerkkejä. Kun metsänomistaja myy puita Stora Ensolle, sopimus on yleisten puukauppaehtojen mukaisesti voimassa kaksi vuotta, jona aikana kohde on hakattava. Milloin se tarkalleen tapahtuu, riippuu keli- ja korjuuolosuhteista ja tehtaiden puutoimituksista.
– Korjuun alettua voi päivittäin seurata hakkuun edistymistä ja nähdä tarkat määrät puutavaralajeittain, kuvailee Tarvainen eMetsän ominaisuuksia.
Korjuun ja metsänhoitotöiden toteutuksen lisäksi asiakkaita kiinnostaa myös talousasiat eli raha. Puukaupan loppumitan tiedot ja maksuaikataulut näkyvät sentilleen myös eMetsässä, kuten myös verotukseen liittyvät ennakonpidätys ja alv. Metsänhoidon laskutustiedot ovat myös eMetsässä.
Turvallinen ja helppo kirjautuminen
Lisäksi kaikki Stora Enson kanssa tehtyjen puukauppa- ja metsänhoidon sopimusten tiedot pysyvät tallessa eMetsän sähköisessä arkistossa – mikä vähentää turhauttavaa paperisavottaa. Tarvainen lupaa, että eMetsä on erittäin kätevä ja vaivaton käyttää.
– eMetsään on helppoa ja aina turvallista kirjautua. Enää ei tarvitse muistella käyttäjätunnuksia tai salasanoja, vaan riittää kun muistaa osoitteen emetsa.fi ja kirjautuu palveluun pankkitunnuksilla, Tarvainen toteaa.